bodyNeopets Abominable Snowball

ALLIKAHS LUTADIAYS

ALLIKAHS LUTADIAYS

apa tah

borak dan bersorak


Friday, June 1, 2012

Jodoh Saya Sesat

Assalamualaikum semua, yup tajuk entry kali ini agak dramatik sikit. setelah sekian lama aku tak update blog nie kan. biasalah semenjak jadi penganggur terhormat ni masa aku lebih banyak aku luangkan sebagai driver untuk family tercinta serta P.A kepada mama. 

Banyak sebenarnya aku nak story kat sini tapi memandangkan tajuk entry aku kali ni tentang jodoh aku just stay with that topic la ok??(wah nak gak speaking)  so berbalik pada soal jodoh.. siapalah aku untuk menentukan jodoh seseorang itu terutamanya jodoh untuk aku sendiri. setiap orang sudah pasti akan bertemu dengan jodoh masing-masing termasuklah kau, kamu, dia, mereka, kalian, anda serta saya yang menaip nie pun. cepat, awal, lewat pertemuan kita dengan jodoh kita itu bukan kita yang tentukan. so siapa kita untuk mempersoalkan tentang jodoh seseorang tu. semuanya kerja Allah. Dia yang tentukan.

bila aku bercerita tentang jodoh banyak yang aku rasa. semuanya bercampur aduk dalam diri aku. tipulah kalau aku kata aku tak kisah langsung tapi bagi aku, ni bagi akulah ye aku belum ada keberanian untuk ambik risiko, macam yang aku pernah story kat post sebelumnya..  kenapa aku nak kena post lagi story yang macam lebih kurang ek?? sebabnya banyak.... terbaru nie sebelum aku habis practical ada la beberapa kejadian yang melibatkan perkataan jodoh nie dan aku tanpa fikir panjang terus la jawab " jodoh saya sesat sebab tu tak datang meminang saya lagi"  boleh tak aku jwp cam tu?? boleh tak boleh aku dah jawap pun hahahha.... DAN terbaru lagi cik sahabat dengan suka hatinya bertukar jadi cik promoter. hahah time tu macam lawak jer. beria-ia dia promote kenalan dia. memang ada gaya betullah cara beliau promote tu... siap sebut semua ciri-ciri lelaki idaman aku. dan memang ada plak pada orang tersebut(yang kebetulan aku kenal) tapi sekadar promote bolehlah yer cik sahabat a.k.a cik promoter. saya nie bukan jenis perigi mencari timba. masih ada ciri-ciri gadis melayu pada saya walaupun sedikit tapi bila bercerita tentang perkara ini memang saya mengikut ciri-ciri gadis melayu walaupun saya memang mencari-cari jodoh saya....lagipun seperti yang saya pernah bg tau pada cik sahabat : i am very complicated person.  tapi apa-apa pun terima kasih ya cik sahabat... 

jika cik sahabat kata dia tidak layak untuk memiliki dan dimiliki aku pulak kata yang aku terlalu complicated untuk difahami. yup that me. so complicated, sangat tidak mudah untuk difahami even dah lama kenal pun for sure cik sahabat pun kadang-kadang rasa macam masih tak kenal aku kan??? aku tau tu... tengok je lah bila cerita tentang makanan... tentu cik sahabat lebih tau kan dan kepada yang tak tau mesti ingat aku seorang yang cerewet dan mengada-ngada. tapi sebenarnya aku tak cerewet pun.. hadoi nak terangkan pun susah.... aku rasa aku tak cerewet tapi orang kata aku cerewet. dan orang kata aku sombong padahal orang tu tak kenal pun aku sebab dia tengok riak wajah aku je... masalahnya kalau aku dah tak suka tu aku tunjuk jer. kenali seseorang itu sebelum menilai mereka...

Motif yang aku cuba sampaikan ialah tidak adil bagi seseorang itu bila jodohnya dipertikaikan dan dipersolakan apatah lagi diperkatakan. sudah lumrah manusia lah kan nak juga memperkatakan tentang hal orang lain terutamanya bila soal jodoh. mungkin sebab mereka ni dah tak ada kerja tu yang nak bercerita tentang hal ornag kan. bila seseorang kawin awal sibuk dok kata gatal lah, mianglah, gediklah kawin awal.. bila kawin lambat sibuk dok jaja cerita kat orang lain kata si polan nie tak laku, anak dara tua, bujang telajak, kena buatan orang tu tak nikah-nikah lagi. apa yang menyakitkan hati mereka nie bercerita tanpa bertanya pada si tuan badan. manalah tau si tuan badan ada target tertentu dalam hidup sebelum ambik keputusan untuk masuk ke alam rumah tangga... so why not kita tanya je dulu tuan badan dan kalau tak mau tanya gak tak payah sibuk hal orang tu. senang cerita. ni bukan saja tentang jodoh tapi tentang semua perkara. perlu ke nak busybody sangat. prihatin dengan busybody adalah dua perkataan yang jauh berbeza ya.  so anda perlu bijak memilih untuk menjadi prihatin ataupun busybody...

so korang pilihlah dengan bijak ok..
adiossss

No comments:

Post a Comment

Popular Posts