bodyNeopets Abominable Snowball

ALLIKAHS LUTADIAYS

ALLIKAHS LUTADIAYS

apa tah

borak dan bersorak


Tuesday, April 19, 2011

nur iman balqis (12)

Nur Iman Balqis, Nurul Asyikin, Siti Noraishah dan Lina Farhana duduk berhadapan dengan beberapa orang pensyarah yang ingin mengadili mereka. Mereka diam membisu.

Tidak ada suara yang keluar dari bibir mereka berempat. Soalan yang diajukan hanya di jawap acu tak acu sahaja. Mereka berempat mengiakan apa yang benar-benar terjadi dan hanya menjawap tak tahu pada sesuatu yang bukan sebenarnya terjadi.

Perjumpaan yang mengambil masa satu jam itu tidak membawa sebarang hasil. Ini merupakan sesi kedua mereka disoal. Sebelum bersurai salah seorang daripada pensyarah itu berpesan

“ kalau u all tak ceritakan apa sebenarnya terjadi and punca perkara ini terjadi may be u all yang akan dikenakan tindakan. Jangan diamkan perkara yang sepatutnya kami tahu.”

Kesemua pensyarah itu telah keluar. Yang tinggal hanya mereka berempat sahaja yang masih duduk termenung.

“ Weit. Aku rasa kita cerita jellah apa yang dah jadi. Kita cerita dari awal. Bagi tau dia orang apa yang Chef Asma dah buat kat kita. Mana tau kali ni mereka akan dengar dan ambil tindakan pula lepas dengar cerita kita.” Ujar Siti Noraishah. Dia memandang ketiga-tiga temannya berharap mereka akan setuju dengan pendapat yang disuarakan tadi. Kedengaran keluhan dari bibir mereka.

“Aku bukan apa. Aku takut jadi macam hari tu. Kita ingatkan dapat pembelaan bila bagitau Chef Dollah tapi kau sendiri adakan waktu tu. Kita yang kena balik. Kita yang disalahkan pula.” Nur Iman Balqis terbayang kejadian tempoh hari. Mereka masih duduk di dalam bilik itu. seseorng memasuki bilik tersebut.

“ hello lady. I baru dengar cerita tentang u all. So what actually realy happen?” soal Encik Wan. Dia menghampiri mereka berempat.

“nothing to tell u sir.” Kata Lina Farhana lemah.

“that must be something to story. I know u all. U are not going to do that whit out reason right. So now tell me the true. I don’t want to hear from that side only. May be I can help u. who know right.?” Encik Wan cuba memujuk pelajarnya itu. dia sudah mendengar cerita dari pihak lain tetapi bukan sikapnya untuk mengadili tanpa mendengar penjelasan dari satu pihak sahaja. Dia menanti jawapan dari mereka.

“ cukuplah tu sir. I think tak ada bezanya kalau kami ceritakan. Mesti sir akan pertikaikan our story dan sama macam apa yang kena kat kita orang that day.” Nur Iman Balqis berkata lemah. Dia seperti sudah berputus asa. Tidak ada keyakinan lagi.

“ who say so? Jangan samakan I dengan other people ok. Ok maybe that time u tell the wrong person about ur problem why not u try one more time and I promise to help u all. Ok now take ur time. I will come back after this ok. Wait here. Don’t run away” gurau Encik Wan. Dia tidak mahu pelajarnya tertekan lagi.

Setelah Encik Wan keluar mereka berpandangan.

“ ok mek selama nie kau tak nak buat keputusan waktu kita buat assignment or apa-apa je. Kau lebih suka ikut je kan. So sekarang aku rasa dah masanya kau buat keputusan sama ada nak cerita ataupun tak.” Akhirnya Nur Iman Balqis bersuara setelah melihat kebisuaan mereka. Siti Noraishah yang mendengar cadangan Nur Iman Balqis terkejut.

“Eh apa aku pulak. Kaulah yang buat keputusan. Ha suruh Nana buat keputusan. Tak pun Nurul.”sedaya upaya dia cuba mengelak.

“ Eh aku pulak. Asyik aku je yang kena. Hari tu pun time kita present korang semua pandang aku sorang je kan. Kali ni aku nak tutup mulut. Korang pulak yang uruskan.” Kata Lina Farhana.

“dah tak payah nak main pas-pas lak. Terpulanglah kalau tak ada siapa yang nak buat keputusan kita berserah je. Aku tak kisah kalau korang nak cerita sebab aku tau korang terlibat pun sebab aku gakkan.” Kata Nur Iman Balqis.

“ Banyaklah kau. Nak ambik nama sorang kita terlibat sebab kita tolong satu sama lain. Tak ada siapa yang salah. Tak payah nak mengada-ngada mengaku salah sorang aku sepak kang.” Kata Nurul Asyikin slumber.

“ betul tu Nurul. Kita semua salah. Semua ada bersuara time tukan. So bukan tak ada yang salah tapi tak ada yang harus dipersalahkan. Tu baru betul.” Kata Lina Farhana. Kata-kata itu membuat mereka saling membalas senyuman.

Mereka masih menanti Encik Wan. Jelas di wajah mereka masih memikirkan keputusan yang bakal di ambil.

“ sorry lady I jumpa some one tadi. This is for u all. ni aja yang I mampu bagi u all. Minumlah. Sure u all hauskan yelah disoal oleh makhluk-makhluk yang payah nak senyum tadi.” Kata-kata itu membuatkan mereka berempat ketawa. Air tin yang di hulurkan di ambil. “ korang tau tadi aku jumpa sorang mamat nie. Mula-mula dia Tanya about one student nie lepas tu teruslah berbual tu yang I lama sikit tu. Know what I lupa pulak nak jumpa u all lepas tu. Bila I fikir balik apa yang I buat tadi cepat-cepat I pergi sini.”

“ patutlah lama kita orang tunggu sir. Nasib sir datang bawa air kalau tak meranalah kita orang.” Kata Nurul Asyikin sambil ketawa.

“ Yup. Ala I kan dah semakin tua. Lagipun I nak bagi u all time to think about what I’m saying just now. So any changing?” soalnya. Encik Wan memandang pelajarnya seorang demi seorang.

“ we all serahkan keputusan sama ada nak bagi tau sir or not pada Aishah.” Kata Lina Farhana pantas. Semua mata tertumpu ke arahnya. Siti Noraishah menjadi tidak tentu arah.

Ala korang janganlah pandang aku macam tu.”

Ala mek kau buat keputusan je. Bukan suruh kau terjun bangunan pun.” Kata Nurul Asyikin. Encik Wan menegur sikap Nurul Asyikin yang percakap kasar itu.

“sir kita orang memang cakap macam tu. Heheheh. Erm.. mek buatlah keputusan.” Kata Lina Farhana.

Ala sir kalau sir pun macam lecture hari tu kita orang pun tak akan percaya dengan mana-mana lecture lagi tau.”Akhirnya Siti Noraishah membuat keputusan.

“ trust me girls. I will help as I can. I pun tak nak student I teraniaya. I percaya mesti ada sebab-sebab munasabah u all buat semua nie kan. So who want to start the story?”

No comments:

Post a Comment

Popular Posts